Het is bekend dat een goed voedingspatroon essentieel is voor ons algemeen welzijn. Maar wist je al dat je je ogen in goede conditie kunt houden door de juiste voedingsstoffen te eten? Alles wat je eet en drinkt heeft invloed op je lichaam. Dus ook op je ogen! Met het juiste eten kan je zelfs kwaaltjes weghouden en achteruitgang van de ogen gedeeltelijk tegengaan. In deze blog vertellen wij je meer over voeding die bevorderlijk is voor de kwaliteit van jouw zicht.

Bladgroenten

Groenten eten is voor veel dingen goed, dus ook onze ogen hebben er baat bij. Zo is de bladgroente spinazie een goede bron van luteïne. Deze stof is heel goed voor de ogen, want je lichaam maakt luteïne zelf niet aan. Het is dus noodzakelijk om deze stof te halen uit je voeding. Spinazie en boerenkool zijn zeer rijk aan luteïne en daardoor heel goed voor de ogen, maar eigenlijk gewoon voor het hele lichaam. Bladgroenten zijn de beste voedingsmiddelen om je ogen gezond te houden.

gezonde ogen

Voedsel met een kleurtje

Het is ons allemaal al verteld: “wortels zijn goed voor je ogen”. En het is nog waar ook! Gekleurd voedsel zoals rode druiven, pompoen, paprika, mais, kiwi -en jawel- wortels, hebben hun felle kleur te danken aan carotenoïde. Op de eerste plaats is het een antioxidant die bijdraagt tot je gezondheid, maar deze stof bestaat in verschillende vormen. In sommige vormen zet je lichaam dit stof om in vitamine A. En dat is wat je ogen nodig hebben! Een tekort aan vitamine A kan leiden tot droge ogen en een verstoord nachtzicht. Deze voedingsmiddelen zijn dus ideaal voor je ogen en ze zijn ook gewoon gezond en lekker. Win-win dus!

 

Vis en schelpdieren

Vis is een bron van Omega 3 en vooral in zalm, tonijn en makreel vind je dat vetzuur terug. Ben je op zoek naar voedsel dat je zicht bevordert? Dan zijn deze vissoorten uitermate geschikt! Maar wat doet Omega 3 nu juist? Omega 3 beschermt de ogen tegen droogheid en verschillende oogaandoeningen. Niet alleen vis, maar ook schelpdieren zoals oesters kunnen een helende werking hebben voor de ogen. Oesters bevatten veel zink en ook dat is een mineraal met een heleboel positieve bijwerkingen. Je vindt zink ook terug in rundvlees, melk, kaas en brood. Al deze voedingswaren zijn dus ‘broodnodig’.

 

Er zijn uiteraard nog veel andere voedingswaren met een positieve invloed op het welzijn van je ogen. We zouden nog wel even door kunnen gaan. Wat moet je vooral onthouden? Van alle zintuigen zijn onze ogen één van de belangrijkste. Draag er dus goed zorg voor!

Benieuwd naar de conditie van jouw ogen?

Contacteer ons voor een afspraak en een oogmeting!